Dårligere rekkevidde på Facebook?

Dårligere rekkevidde på Facebook?

Tidlig i januar kom Facebook-günder Mark Zuckerberg med en oppdatering som har skapt store reaksjoner.

Venner og familie prioriteres

Facebook ble opprettet for å være et sosialt nettverk mellom personer. Mellom venner og familie, ikke mellom personer og bedrifter. Det er et nettverk som endrer seg i fart, og det kommer stadig oppdateringer og endringer i algoritmer som påvirker hva brukerne ser i sin nyhetsfeed. En av de siste oppdateringene går ut på at algoritmene nå skal endres, og innhold fra venner og familie vil prioriteres i nyhetsfeeden.

Hva betyr dette for min bedrift sin Facebook-konto?

Oppdateringen betyr at bedrifter bør publisere innhold med omhu.

I tillegg til å prioritere innhold fra venner og familie, vil også innhold som skaper engasjement mellom brukerne prioriteres. Det vil si at innhold fra bedrifter som ikke får respons fra brukerne, som ikke deles eller diskuteres, straffes ved dårligere rekkevidde.

Bedrifter bør derfor være bevisste på hva som engasjerer sine følgere, hva ønsker de å vite mer om? Fremfor hva du som bedrift ønsker å vise frem. Skap engasjement mellom følgerne dine!

Ikke ha et mål om å publisere mest mulig, men publiser med omhu!

Kan jeg ikke bare fortsette å annonsere?

Joda, i utgangspunktet kan du det.

Denne oppdateringen påvirker ikke betalte innlegg og fremminger, men vil det lønne seg å unngå å ta hensyn til den? Sannsynligvis ikke. Med tiden vil konkurransen om annonseplassene øke, og det samme vil prisene.

Bruk heller tiden på å skape innhold som følgerne dine ønsker å se i sin nyhetsfeed!

Ta kontakt for å få hjelp til å tilpasse Facebook-strategien for 2018.